maanantai 9. toukokuuta 2011

Ihana aurinko, inhottava allergia!

Ulkona on niiiiiiin ihana sää! :) Minä oikein nautin pyykkien ripustamisesta kuivumaan, kun on niin lämmintä! Tekisi mieli olla ulkona koko ajan jotakin touhuamassa, mutta pelko pahoinvoinnista saa minut jumiutumaan television ääreen sohvalle. Tein  nimittäin pihatöitä lauantaina n 1/2h ajan päivällä ja siitä hyvästä kärsinkin mukavasta pahoinvoinnista koko illan. Sekä lisänä myös lonkkakipu kukkapenkissä kykkimisestä. Ai-ai, minkähänlainen raato minä olen loppuajasta...?

Nyt noin viikon ajan minua on myös kiusannut allergia, jonka vuoksi nokka vuotaa koko ajan, aamulla kurkku on kipeä ja yskittää.. Astmalääkitystä on muutamana iltana pitänyt ottaa hieman isompi annos.. Allergianenäsumute on minulla käytössä, siihen lupa lääkäriltä ja näköjään pitää varmaan kokeilla myös cetiriziniä (kuulemma ainoa allergialääke jota voi raskaana ollessa käyttää), jotta ei tämä pääsisi ihan kamalaksi pahenemaan. Pahimmat allergiat kun minulla ovat pujo ja voikukka ja ne ovat pahimmillaan yleensä vasta heinäkuussa. Muita raskaana olevia allergikkoja? Kertokaahan miten selviätte, ettei allergiaoireet pahene?

Minä odotan aivan innolla jo vauvan liikkeitä ja kovasti olen muutamana iltana miettinyt muutamia tuntemuksia vauvan liikkeiksi, mutta en ole kuitenkaan aivan varma. Eilen olin vanhempieni luona ja siellä oli hirmuinen hässäkkä ja mekkala, kun koko perhe oli koolla ja sängyllä pötkötellessäni tuli ihan sellainen tunne että nyt se vauva kyllä liikkuu, semmoista jännää tunnetta kohdun kohdalla ja enemmän vasemmalla puolella :) Jään siis mielenkiinnolla odottelemaan lisää tuntemuksia tai niitä oikeita liikkeitä, että voin sitten myöhemmin kertoa että olivatko nämä nyt myös niitä vai oliko kenties pelkkä eksynyt pieru :D

Eilen tuli muuten myös seurattua sitä ruotsalaista sarjaa "kätilöt" ja ensimmäisen kerran tuli myös pientä pelkoa synnytykseen. Olenhan nyt nähnyt synnytyksen livenä ja television kautta, mutta nyt sitä ehkä ensimmäisen kerran tuli ajateltua, että minunhan pitää nyt itse synnyttää... Ehkäpä asia alkaa pikkuhiljaa konkretisoitumaan. Aiemmin pelkoa on ollut lähinnä tipan laittoon, epiduraaliin, tai ylipäänsä mihin tahansa pistämiseen ja toimenpiteisiin, vaikka tiedän että nämä varmasti pieniä kipuja ovat synnytyskipujen rinnalla. Ja se pahin pelko sektio! Minua pelottaa että minun maha aukaistaisiin! mitenkä te muut olette valmistautuneet synnytykseen ja mahdollisiin pelkoihin?

Mutta nyt ihanaa alkanutta viikkoa teille kaikille! Toivottavasti saatte kaikki nauttia tästä ihanasta lämmöstä ja auringosta! Ja huomasin että lukijakuntani on kasvanut, joten tervetuloa uudet lukijat :D

6 kommenttia:

  1. oli pakko kommentoida, kun olen itse niin ääripään ongelmainen ettei kuulemma kannata siedättää... atooppinen iho, omena- pähkinä, fenkoli- ja ruisallergia, kaikki mahdolliset siitepölyt(koivu, mänty, leppä, pujo,heinä,jne...)lista jatkuu loputtomiin... Mutta hei mä pärjään ilman antihistamiineja(pahentaa oireita) ja ilman kortisoonia sekä vuoden oon ollu ilman ventolinea! Nyt kevään pölysesonkiajan alkaessa oon ottanut vitamiinien(en tarkoita apteekin multivitaa tai multitabsia) lisäksi maitohappobakteereja 2 kpl joka aamu, eikä esim. vuoda nenä! Eikä ne oo haitallisia vauvalle, päinvastoin, lisäävät vauvankin immuunivastetta...

    VastaaPoista
  2. onpa sulla allergioita, ja mulla vaan muutamia, mutta oi miten mahtavaa ettet lääkitystä tarvitse! :) Mullakin kun auttaisi tuo, maitohappobakteereitahan käytän päivittäin, samoin berocca (pitäisi auttaa pahoinvointiin) ja foolihappo, d-vitamiini mutta eipä noista oo valitettavasti apua tähän allergiaan ollut :( Kokeilen joka vuosi olla ilman lääkitystä, mutta niin siinä vaan käy, että se johtaa sitten duact kuuriin ja sairaslomaan :( Nenäkannu on onneksi jonkin verran helpottanut. Mitä vitamiineja sulla on käytössä?

    VastaaPoista
  3. Miula ei tainnut olla synnytyksen suhteen pelkoja ollenkaan...? En muista ainakaan. Itse asiassa, mietin koko synnytystä tosi vähän ja ajattelin, että se menee painollaan, niinkuin sitten menee. Ja jos sektioon joutuu (tai pääsee, näin omalla kohdalla), se on varmasti monella siinä tilanteessa vaan helpotus. Älä turhaan sitä pelkää, jookosta? :)

    Toki synnytystä kannattaa ajatella, jos sen suhteen on toiveita ja odotuksia, miten haluaa asioiden menevän. Esim. puudutusten suhteen. Mie menin vaan ummikkona ja näin 4kk:n jälkeen, ihan hyvät muistot on, vaikkei ihan putkeen mennykään. ;) Ei pelottais lähtee uudestaan, ei alatiesynnytykseen eikä suoraan sektioonkaan.

    Ja jos esim. puudutukset menee hyvin nappiin ajotusten suhteen, niin eihän se synnytys kuulemma ole edes kivuliasta. ;) Näin on isot tytöt kertoneet. :D

    VastaaPoista
  4. Mulla on kans lievää allergiaa, nenää kutittaa ja aivastuttaa. Sain kans luvan käyttää setiritsiiniä jos tarvitsee. En ole kyllä vielä kokeillut, kun tiedän että se väsyttää aika paljon.

    Oon kans kattonut televisiosta kätilöitä ja sydänääniä ja ollaan koulussa katottu synnytysvideoita (opiskelen hoitoalaa), mutta ei mua ainakaan vielä pelota. Ainaki koulun synnytysvideo oli aika raju kun se nainen huuti kurkku suorana koko ajan. En kyllä tiedä oliko sillä mitään puudutuksia käytössä. Ei mua kuitenkaan pelota, ennemminki odotan innolla synnytystä ja pienen tapaamista :)

    Ainaki omasta mielestä mun kipukynnys on aika korkea, kun on noita tapaturmia jonkun verran elämässä sattunut ja olen ollut leikkauksessa ja on tipat ollut kädessä ym. Eikä nää tällaset tipan laitot tunnu missään, epiduraalin laitonkin olen nähnyt ja ne tosiaan puuduttaa sen ihon ennen sen ison neulan pistämistä eikä se tunnu ollenkaan.

    Toki on niitä, joilla on kaikki mahdollinen mennyt pieleen ja ihmiset kokee kivun tosi erilailla. Joillekin synnytys on järjettömän tuskallista ja toiselle helppoa kuin heinänteko ilman suurempia kiputuntemuksia vaikka molemmat synnyttäisi ilman puudutuksia. Jos esimerkiksi ajattelee, että verikokeiden otto sattuu ihan kamalasti kun se neula lävistää ihon, niin silloin se todennäköisesti koskeekin, koska olet jo ennakkoon päättänyt niin. Aivoja voi kuitenkin "huijata" käsittelemään kipua sitä lievittävästi. :)

    Neuvolassa kannattaa ehdottomasti ottaa asia puheeksi, jos pelkää synnytystä. On parempi lapsen ja sinun itsesi vuoksi, että et odota kauhulla synnytystä ja stressaa siitä. Se ahdistaa myös vauvaa.

    Itseä ainakin helpottaa se tieto, että jos niin monet naiset ovat siitä selvinneet ja vielä vapaaehtoisesti uudestaan synnyttävät, niin ei se niin kauheaa voi olla ;)

    VastaaPoista
  5. Mape: Kiitos ihana rohkaisusta! Miulla ei oikeastaan oo mitään muuta toivetta synnytykseen, ku se et mies pystyisi mukana olemaan... Mutta kun on ihan liikaa tätä tietoa, ni sit tää tiedon paljous tekee tyhmäksi!

    Evelyn: Ton väsymyksen takia on myös miulla jäänyt tuo allergialääke ottamatta.. Aerius ku aikasemmin ollut käytössä ja se ei oo väsyttäny ollenkaan.

    Ihana asenne siulla! Miulla taas ku aina on ollu piikkikammo ni kaikki nuo hirvittää vaikka on nähnytkin että ne ei satu, onneksi nyt oon tuohon kanyylin laittoon tottunut niin se ei enää oo pelkona. Työksenihän minäkin joudun rokotuksia melkein päivittäin pistelemään ja vaikka mitä työelämässäkin nähnyt, mutta voi kun se vaan pelottaa kun itsestä kyse.

    Neuvolassa kyseli viime viikolla että onko tullut jotakin toiveita synnnytyksen suhteen, silloin ei vielä ollut mitään mielessä, mutta eiköhän tuota jatkossakin synnytyksestä ja siihen valmistautumisesta keskustella. Terveydenhoitaja vaan neuvolassa totesi, että muista sitten pyytää lisää ohjeistusta jos ammattisi puolesta liian vähän sitä saat (oon siis kanssa terveydenhoitaja) ja sehän se vähän hirvittää myös jos kaikkia asiota pitävät minulle itsestäänselvyytenä.. mutta toivottavasti näin ei siis tule käymään!

    VastaaPoista
  6. Allergia ongelmaisen arsenaali...
    Niin, mulla on Solgarin naisten movivitamiini(Female multiple nyt 2 kpl/pvä), Kelasin sinkkiä 45mg/pvä, Tolosen D 50mg 2kpl/pvä(kesällä 1kpl/pvä), foolihappoa, Reformin C 500mg/pvä, Duo Epa+Dha 1kpl/pvä. Niin ja nyt sit tietysti se Bioteekin maitohappobakteerit 2 kapselia päivässä. Tiedän annostus kuulostaa hurjalta, mutta so what, kaikki on testattu, mitään en saa liikaa (tk:n viitearvojen sisällä ollaan). Tuo vitamiinien maailma on aika ihmeellinen kun siihen tutustuu kunnolla. Ei noi meidän THL:n suositukset oo mitään maksimi rajoja nähneetkään... Eikä ne kyllä mihinkään mitään autakaan. Vitamiinieni merkkejä annoin sen takia, että niiden imeytyvyys on parhaimmasta päästä... En silti väitä että saa syödä kuinka paljon vaan, mitä vaan. Mutta kannattaa ottaa selvää... Olen myös lukenut että raskaana oleva saa syödä D3 100mg päivässä eikä ole haittaa sikiölle... Tarvitsee vain muistaa että rasvaliukoiset vitamiinit on parhaimmillaan öljykapseleissa...
    Tämä toimii mulla, en yritä markkinoida mitään muuta kuin tietoa. Sitäpaitsi kaikille jotka ette tiedä, C-vitamiini on luonnon oma antihistamiini.

    VastaaPoista